5 Λάθη που Κάνουμε στο Σπίτι και Εμποδίζουμε τα Παιδιά να Παίρνουν Αποφάσεις

Ανακάλυψε 5 λάθη που κάνουμε στο σπίτι και εμποδίζουν τα παιδιά να πάρουν αποφάσεις. Από την οπτική εκπαιδευτικού, όχι ψυχολόγου.

Η λήψη απόφασης είναι μια από τις σημαντικότερες δεξιότητες του 21ου αιώνα.

Διάβασε εδώ ποιες είναι οι 5 δεξιότητες ζωής που δεν διδάσκονται στο σχολείο — και πώς να τις ενισχύσεις στο σπίτι
Ως εκπαιδευτικός, παρατηρώ συχνά ότι τα παιδιά δυσκολεύονται να πάρουν αποφάσεις — όχι γιατί δεν μπορούν, αλλά γιατί δεν τους έχει δοθεί χώρος να εξασκηθούν.

Ας δούμε λοιπόν, χωρίς κριτική και με ενσυναίσθηση, ποια είναι τα πιο συχνά λάθη που κάνουμε στο σπίτι και πώς μπορούμε να τα μετατρέψουμε σε ευκαιρίες μάθησης:


❌ 1. Παίρνουμε αποφάσεις για εκείνα “για να γλιτώσουμε χρόνο”

➡️ Όταν αποφασίζουμε τι θα φορέσουν, τι θα φάνε ή τι θα παίξουν, μπορεί να κερδίζουμε 5 λεπτά, αλλά χάνουμε κάτι μεγαλύτερο: την ευκαιρία να μάθουν να επιλέγουν.

✅ Δώσε 2–3 επιλογές και άφησέ τα να διαλέξουν. Η αβεβαιότητα είναι μέρος της μάθησης.


❌ 2. Λέμε “ό,τι θέλεις” χωρίς καθοδήγηση

➡️ Αυτή η φράση δίνει ελευθερία, αλλά χωρίς πλαίσιο. Και το παιδί νιώθει μόνο του μπροστά σε κάτι που δεν έχει ξανακάνει.

✅ Δώσε του ένα “σκελετό σκέψης”:

  • Ποιες είναι οι επιλογές σου;
  • Τι θα συμβεί σε καθεμία;
  • Ποια ταιριάζει με τον στόχο σου;

❌ 3. Φοβόμαστε να κάνουν λάθος

➡️ Πολλές φορές τους “διορθώνουμε” πριν προλάβουν να καταλάβουν τι διάλεξαν. Έτσι δεν έχουν λόγο να σκεφτούν πιο βαθιά.

✅ Αντί να διορθώσεις, ρώτα:
«Πώς το σκέφτηκες αυτό;»
«Τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά;»


❌ 4. Επιβραβεύουμε την ταχύτητα, όχι τη σκέψη

➡️ Όταν πούμε “μπράβο, το αποφάσισες γρήγορα!”, χωρίς να κοιτάξουμε πώς σκέφτηκε, δίνουμε λάθος μήνυμα.

✅ Επιβράβευσε το σκεπτικό, όχι την ταχύτητα. Πες:
«Χάρηκα που το σκέφτηκες πριν απαντήσεις.»


❌ 5. Ακυρώνουμε τις αποφάσεις τους

➡️ Παίρνουν μια απόφαση, αλλά εμείς κάνουμε το αντίθετο. Π.χ. λένε “θέλω να μείνω στο σπίτι” και απαντάμε “έλα, θα περάσεις καλά, πάμε”.

✅ Αν θέλουμε να χτίσουμε εμπιστοσύνη και σκέψη, πρέπει να δείξουμε ότι οι αποφάσεις τους έχουν αξία.


📌 Συμπέρασμα:

Η λήψη απόφασης είναι δεξιότητα — όχι στιγμιαία πράξη.
Και όπως κάθε δεξιότητα, θέλει χώρο, επανάληψη και ανατροφοδότηση.

📍 Αν είσαι γονιός ή εκπαιδευτικός και θέλεις να βοηθήσεις τα παιδιά να σκεφτούν πιο αυτόνομα, ξεκίνα από την καθημερινότητα.

Και να θυμάσαι:
Η σκέψη δεν καλλιεργείται όταν έχεις όλες τις απαντήσεις, αλλά όταν έχεις λόγο να αναρωτηθείς!

Σου προτείνουμε να παίξεις το παιχνίδι “Brain Sparks Game” : Το Παιχνίδι της Δημιουργικής Σκέψης είναι ένα διαδραστικό, εκτυπώσιμο παιχνίδι σχεδιασμένο για παιδιά από 7+ ετών, που ενισχύει τη δημιουργική σκέψη, την επίλυση προβλημάτων και την επιχειρηματική νοοτροπία.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *